جلدهای مختلف سررسیدReviewed by چاپ متین on Dec 18Rating: 4.5مزایای چاپ فاکتور
جلدهای مختلف سررسید

جلدهای مختلف سررسید

در این مقاله که توسط تیم های تحقیقاتی چاپ متین صورت گرفته قصد داریم مطالبی را در خصوص جلدهای مختلف سررسید برای شما بیان کنیم. امید است این سلسله مباحث در خصوص چاپ سالنامه برای شما مفید واقع شود. در مقالات گذشته ما زمان مناسب چاپ سررسید را برای شما بیان کرده باشیم و در این مقاله سعی کردیم جلدهای مختلف سررسید را برای شما بیان بکنیم و تنوع و تفاوت های هریک از این جلد ها مزایا و معایبی که می تواند جلدهای مختلف سررسید داشته باشید را بطور کامل و گام به گام برای شما بیان بکنیم. در بعضی از این جنس ها در چاپ تقویم نیز بکار رفته است و شما می توانید با خواندن این مطالب به شما در هنگام سفارش چاپ تقویم رومیزی کمک کرده باشد.

جلد سررسید به شیوه جیر

این نوع جلد سررسید با عنوان تخصصی اشبالت در بازار گفته می شود. از نظر ظاهری این نوع جلد های بسیار شبیه جنس پارچه جیر طبیعی می باشند و چون قابلیت رنگ کردن بسیار راحت تری دارد در نتیجه تنوع رنگی بسیار بالایی در ای موارد وجود دارد. اگر شما قصد سفارش محدود از این شیوه جلد را دارید ناچار خواهید بود از نمونه ها موجود تولید کننده یکی را انتخاب کنید ولی اگر قصد سفارش در تیراژ بالایی از این نوع سررسید های اختصاصی دارید می توانید از تولید کننده کالیته جیر مصنوعی خودش درخواست بکنید و هر رنگی که تمایل داشتید را سفارش بدهید.

جلد جیر به دلیل ظاهر بسیار زیبا و به دلیل جنس خاصی که دارد مشتریان زیادی برای استفاده از این نوع جلد در چاپ سررسید سوق می دهد ولی ایراد عمده این نوع جلد ها به دلیل جنس خاص آن ها جذب پرز پذیری بسیار زیادی دارد.

کیفیت جلد جیر

برای ارزیابی فاکتور کیفیت جلد جیر می توان به میزان تراکم پرز جیر اشاره کرد که هرچه میزان این پرزهای بیشتر باشد مرغوبیت بیشتر خواهد داشت و هرچه کمتر مرغوبیت آن به طبع پایین می آید. این یکی از فاکتورهای ظاهری جلد جیر می باشد.

یکی دیگر از فاکتورهای جلدهای بی کیفیت و نامرغوب جیر می توان به یکدست نبودن پرزهای جلد جیر اشاره کرد که ممکن است در برخی نقاط تراکم بسیار بالا و در سایر بخش ها تراکم کمی داشته باشد. همچنین اگر این نوع جلد از ضخامت کافی برخوردار نباشد زمان صحافی کردن و چسب زدن بر روی کاغذ باعث می شود پس از یک مدتی چسب از جلد جیر رد بشود و به پرز های آن آسیب وارد کند.

لوگوی حک شده برروی جلد جیر

رایج ترین شیوه حک لوگو روی این جلدها به شیوه لیزر می باشند زیرا جلد جیر پس از لیزر تغییر رنگ می دهد و کار شما را به گونه ای خراب میکند و زیبایی که دارد از بین می رود.

البته در برخی موارد هم از شیوه پلاک و یا چاپ سیلک برای حک کردن لوگو و برند سازمانی نیز بر روی این مدل جلد جیر استفاده می شود.

جلد سررسید به شیوه گالینگور

جلد گالینگور دارای یک پوشش غیر طبیعی(مصنوعی) از جنس پی وی سی می باشد که بر روی یک کاغذ لمینت شده قرار می گیرد و از ضخامت مطلوبی برخودار است. این نوع جلدهای سررسید به دلیل جنسی که دارد قابلیت تنوع رنگی بسیار زیادی می باشد و همچنین مزیت دیگری که جلد گالینگور دارد قیمت مناسب و پایین آن می باشد که همین علت سبب شده است در بین بسیاری از شرکت ها طرفدارهای بسیار زیادی پیدا بکند اما جلد گالینگور نسبت به جنس چرم مصنوعی و ترمو مقاومت به نسبت کمتری دارد.

کیفیت جلد گالینگور

میزان ارزیابی جلد گالینگور بصورت ظاهری به این شکل هستش که هر چه که لطافت و نرمی و ضخامت آن بیشتر باشد کیفیت و مرغوبیت بسیار بالاتری این جلد برخودار خواهد بود و هرچه هریک از این فاکتور ها را نداشته باشد پس از مدتی در قسمت های لبه ای آن دچار پوسیدگی و پارگی می شود و همچنین پس از مدتی باز و بسته کردن دچار پارگی در برخی نقاط آن می شود.

لوگوی حک شده برروی جلد گالینگور

انوع روش های حک کردن لوگو بر روی جلد گالینگور قابل اجرا می شود از جمله روش های داغی ، طلاکوب، چاپ سیلک ، نقره کوب ، پلاک می باشد ولی شیوه لیزری به دلیل جنس خاص گالینگور نمی توان روی آن حک کرد. تنوع حک لوگو برروی این جلدها می توان یکی از بااهمیت ترین مزایای این نوع جلد ها را برشمرد زیرا بخاطر بعضی از لوگوها هر مدل جلدی نمی توان در هنگام چاپ سررسید استفاده کرد ولی انتخاب این مدل جلد دست شما را در هنگام حک لوگو کاملا باز می گذارد.

جلد سررسید به شیوه چرم مصنوعی

در جلد کردن سررسید به شیوه چرم مصنوعی بسیار شبیه به چرم طبیعی می باشد اما قیمت تمام شده آن به مراتب پایین تر از چرم طبیعی می باشد جلدهای مصنوعی تنوع بسیار رنگی بالایی برخودار می باشند یعنی اینکه چرم مصنوعی خام را به هر رنگی که بخواهید در بیاورید که انتخاب تنوع رنگی به موجودی آن تولید کننده بستگی دارد والا محدودیتی در رنگ کردن این جلدها وجود ندارد.

به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ های مختلف شما می توانید بسته به سلیقه خودتان یکی از طرح ها را انتخاب کنید و در صورت چاپ سررسید درتیراژ بالا شما می توانید از تولید کننده بخواهید کالیته چرم مصنوعی خودش را در اختیار شما قرار بدهد و هر طیف رنگی که خواستید بصورت سفارشی برای شما به چاپ برساند.

کیفیت جلد چرم مصنوعی

اریابی چرم مصنوعی مانند سایر جلد های سررسید نیست که بتوان از روی ظاهر میزان مرغوبیت و عدم مرغوبیت آن را بررسی کرد. لذا برای ارزیابی چرم مصنوعی باید مدت زمانی از آن بگذرد و از آن استفاده بشود تا مشخص بشود که آیا از کیفیت بالایی برخوردار بوده یا نبوده. به گونه ای که اگر جنس آن نارمرغوب باشد بعد از یک مدتی پوسته و دچار پارگی در بعضی از قسمت های آن می شود. در برخی مواقع دیگر ممکن است به دلیل بی کیفیت بودن جنس آن در هنگام صحافی کردن به خاطر عدم مرغوبیت چسب صحافی به خوبی روی آن قرار نمگیرد و همین امر باعث می شود صحافی سررسید شما از هم جدا بشود.

لوگوی حک شده برروی جلد چرم مصنوعی

حک لوگو و یا آرم سازمان شما به شیوه های مختلفی می توان انجام داد از جمله به شیوه داغی ، طلاکوب ، نقره کوب ، سورمه کوب ، لیزری و چاپ سیلک می توان انجام داد.

Synthetic leather cover

جلد سررسید به شیوه چرم طبیعی

جلد چرم طبیعی در تولید سررسید های انبوه زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد بیشتر برای مواقعی که به دنبال چاپ سررسید اختصاصی در تعداد کم هستید معمولا از این جلد استفاده می شود به دلیل اینکه استفاده از این جلد قیمت بسیار زیادی خواهد داشت در نتیجه افراد در تیراژ بالا از این مدل استفاده نخواهند کرد. اگر شما قصد انجام این جلد را دارید علاوه بر نفیس بودن و زیبایی فوق العاده ای که چرم مصنوعی دارد دوام و ماندگاری بسیار زیادی در مدت زمان طولانی خواهد داشت. اگر قصد هدیه های نفیس به افراد خاصی را دارید می توانید از چرم طبیعی برای چاپ سررسید اختصاصی خود استفاده بکنید.

کیفیت جلد چرم مصنوعی

بررسی میزان مرغوبیت چرم طبیعی مانند چرم مصنوعی بصورت ظاهری قابل ارزیابی نمی باشد زیرا که میزان مرغوبیت چرم طبیعی در زمان دباغی آن بستگی دارد در نتیجه بررسی میزان کیفیت از عهده شما خارج است. چرم طبیعی نامرغوب پس از مدتی استفاده کردن و باز و بسته کردن پوست پوست شده و یا دچار پارگی می شود و ممکن است در برخی از نواحی تغییر رنگ بدهد و یا حتی ممکن است در برخی اوقات دچار ترک خوردگی و یا حتی خشک شدن چرم پس از مدتی تبدیل بشود.

لوگوی حک شده برروی جلد چرم طبیعی

چرم طبیعی هماهنند چرم مصنوعی به شیوه های مختلفی می توان لوگوی سازمانی خودتان را بر روی آن حک کنید از جمله به شیوه های پلاک ، نقره کوب ، طلا کوب ، چاپ سیلک و به روش داغی استفاده کرد.

جلد سررسید به شیوه سلفون

یکی از مهم ترین مزیت جلد سلفون بر سایر جلد ها از جمله جلد گالینگور دارد این است که شما می توانید هر طرح دلخواهی را که بخواهید بر روی آن چاپ کنید و  همچنین می توانید از انواع رنگ ها برروی آن بکار بگیرید. جلد سلفونی در واقع یک کاغذ گلاسه ۱۳۵ گرمی می باشد که می توان تمامی طیف رنگی را بر روی آن چاپ کرد و همچنین برای دوام و محافظت از آن کاغذ از روی آن سلفون کشیده می شود. شما می توانید برای جذابیت بخشی بیشتر به این نوع جلد ها از شیوه های  یووی موضعی و یا نقره کوب و طلاکوب برای زیبا شدن دوچندان آن نیز استفاده بکنید.

کیفیت جلدهای سلفون

کیفیت جلد سلفونی به مرحله قبل از تولید بستگی دارد یعنی اینکه شما قبل از اینکه این جلد را شرکت تولید کننده به چاپ برساند شما باید مواد اولیه تولید این جلد را به خوبی ارزیابی و مشاهده کنید و وقتی از مرغوبیت جنس کاغذ و سلفون آن را مشاهد کردید سپس اقدام به سفارش این نوع جلد سلفون بکنید.

همچنین اگر شما قصد اجرای کارهای خدماتی جلد سلفون مثل طلاکوب، نقره کوب و … هستید از نحوه اجرای آن اطمینان کامل حاصل کنید و سپس اقدام به انجام این کار را بکنید.

لوگوی حک شده برروی جلد سلفون

رایج ترین شیوه حک لوگو بر روی سلفون چاپ مستقیم آن بر روی گلاسه می باشد. گرچه شما می توانید از شیوه های طلاکوب و نقره کوب و حتی یو وی موضعی برای حک لوگو بر روی جلد سلفونی بهره بگیرید. ولی باید سعی کنید قبل از کشیدن سلفون این مرحله طلاکوب و نقره کوب را پیاده بکنید زیرا این کار سبب ماندگاری بیشتر طلاکوب و نقره کوب شما می شود.

جلد سررسید به شیوه ترمو

جلد ترمو شباهت بسیار زیادی با جلد چرم مصنوعی دارد. با این تفاوت که جنس آن کمی نازک تر ولی دوام بسیار بیشتری دارد که در نتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. نکته حائز اهمیت جلد ترمو این است که این نوع جلد ها در برابر حرارت به شدت واکنش نشان می دهند و تغییر رنگ می دهند در نتیجه زمانی که بخواهید لوگویی را به شیوه داغی بر روی آن حک کنید یک جلوه ی بسیار زیبایی به پیدا خواهد کرد.

کیفیت جلد ترمو

برای ارزیابی کیفیت ترمو شما باید میزان تغییر رنگ آن در زمان حک لوگو به شیوه داغی را مشاهده کنید یعنی هر زمانی که این تغییر رنگ بیشتر باشد کیفیت و مرغوبیت بالا تری برخوردار است و هر زمان که در برابر تغییر رنگ مقاومت کرد نشان دهنده عدم کیفیت ترمو شما می باشد.

لوگوی حک شده برروی جلد ترمو

معمولا به دلیل امتیاز ویژه گی که ترمو در زمان حک لوگو به شیوه داغی را دارد معمولا در اکثر مواقع برای حک لوگو از شیوه داغی بر روی این جلد بکار گرفته می شود. البته شیوه دیگری هم نیز برروی ترمو قابل اجرا هستند از جمله پلاک ، لیزر، طلاکوب و نقره کوب و چاپ سیلک.

Cover Thermo

ما سعی کردیم در این مقاله جلدهای مختلف سررسید تمامی نکاتی که درباره هریک از این جلدها ممکن است برای هر سفارش دهنده ای پیش بیاید را بطور کامل بیان کردیم و امیدوار هستیم با خواندن این مطالب به راحتی بتوانید یک انتخاب بسیار خوبی داشته باشید. جلدهای مختلف سررسید هریک مزایا و معایب مخصوص به خودش را دارد و بهتر است شما بطور کامل همه این موارد را بخوانید و براساس مدلی که قصد دارید لوگوی سازمانی خودتان را برروی آن حک بکنید یکی از این جلدهای مختلف سررسید را انتخاب بکنید.