شرایط ارسال فایل

شرایط ارسال فایل

یکی از سوالات پرتکراری که شما از اپراتور های پشتیبانی مجموعه چاپ متین می پرسید نحوه و فرمت فایل ارسالی چاپی می باشد. تمامی سفارشات چاپ متین به چهار شیوه پذیرفته می شود:

روش اول سفارش از طریق سایت ، روش دوم از طریق واتساپ ، روش سوم سفارش از طریق تلگرام و روش آخر بصورت سفارش حضوری صورت می پذیرد.

یکسری نکات کلی ولی اصلی و اساسی در خصوص نحوه ارسال فایل چاپی شما وجود دارد که برای انواع شیوه های ثبت سفارش باید رعایت بشود.

در این مقاله شرایط ارسال فایل را براساس اصلی ترین نرم افزارهای طراحی که اکثر افراد برای کارهای طراحی خود از آنها استفاده میکنند برای شما بیان میکنیم که این نرم افزارها شامل :  فتوشاپ ، کورل ، ایلیستریتور ، و نرم افزارهای ماکروسافت ( Word ، Excel ،  Power Point ) می باشد.

شرایط ارسال فایل از طریق فتوشاپ :

اگر قصد دارید طراحی خودتان را با استفاده از نرم افزار فتوشاپ انجام دهید در هنگام خروجی گرفتن فایل حتما سعی کنید با فرمت JPEG و یا PDF از فایل طراحی خود خروجی بگیرید. اگر فایل خودتان را با فرمت های PSD و یا TIFF بصورت لایه باز ارسال بکنید ممکن است در سیستم های مختلف لایه ها جابجا و یا هر اتفاقی برای فایل شما بیافتد و در نتیجه سفارش چاپی شما خراب بشود. شرکت های چاپی ارسال فایل بصورت لایه باز را اصلا گارانتی و توصیه نمی کنند و هرگونه ارسال فایل لایه باز در صورت بروز هرگونه اشکال و یا جابجایی در فایل طراحی شما شامل گارانتی نمی شود. اگر قصد ارسال فایل با فرمت PSD و یا TIFF را دارید حتما چک بفرمایید که تمامی لایه های فایل شما بسته باشد و امکان تغییر در طراحی وجود نداشته باشد.

شرایط ارسال فایل از طریق کورل و یا ایلیستریتور :

در هنگام طراحی فایل چاپی خود با استفاده از نرم افزار کورل و یا ایلیستریتور در درجه اول سعی کنید خروجی PDF بگیرید که علاوه بر اینکه هیچ افت کیفیت ندارد امکان تغییر لایه ها هم وجود ندارد.

اگر چه قصد ارسال فایل با فرمت Ai و یا Cdr را دارید حتما لایه های فایل طراحی خود را به اصطلاح merge و بصورت تک لایه و سپس ارسال بفرمایید که در سیستم های مختلف لایه ها تغییر و یا جابجا نشوند. ( در صورت ارسال فایل به صورت لایه باز اگر در هنگام خروجی گرفتن همکاران ما فایل شما دچار تغییراتی در لایه های فایل شد، کلیه عواقب ناشی از این مورد بر عهده فرستنده فایل می باشد.)

شرایط ارسال فایل از طریق نرم افزارهای ماکروسافت :

بعضی از افراد بخاطر ساده گی و راحتی که نرم افزارهای ماکروسافت برای آنها دارد بسیاری از طراحی ها را با این نرم افزارها مانند Word ، Excel ،  Power Point انجام می دهند. کسانی که طراحی خودشان را با این نرم افزارها انجام می دهند حتما از فایل نهایی خود خروجی PDF بگیرند. جابجایی ، تغییر فونت و تغییر در شکل ظاهری طراحی شما در این نرم افزارها بشدت اتفاق می افتد و در نتیجه حتما بعد از اتمام طراحی خروجی PDF بگیرید و با همین فرمت فایل برای چاپ ارسال کنید.

فرمت ارسال عکس

یکسری نکات کلی در خصوص طراحی بخش های مختلف چاپی وجود دارد که هر کدام به تفکیک و به تفصیل برای شما بیان میکنیم. خدمات چاپی را ما در این مقاله به چندین بخش تقسیم کردیم این دسته بندی ها براساس اشتراکاتی که در فایل ارسالی آنها وجود دارد درون یک دسته بندی قرار گرفته است که بخش اول چاپ افست که شامل (کارت ویزیت ، تراکت ، سربرگ ، پاکت ، لیبل ، اتیکت آویز ، فاکتور ، بروشور ، پوستر ، ساک دستی ، لیوان کاغذی ) می باشد. بخش دوم چاپ عکس ، بخش سوم چاپ سابلیمیشن که شامل ( چاپ تیشرت ، چاپ لیوان ، چاپ پرچم ، چاپ سویشرت ، چاپ پدموس ، چاپ شال ، چاپ کلاه ، چاپ ماسک) ، بخش چهارم ساخت مهر ، بادکنک و چسب ، بخش پنجم : بنر و پوستر دیواری می باشد.

تمام نکاتی که در این مقاله بیان می شود براساس سایز بندی واقعی فایل ارسالی شما می باشد برای مثال تراکت سایز A5 ابعاد 14.5 در 20 هستش و این نکاتی که بیان می شود باید سایز بندی فایل شما درست باشد والا رعایت نکات اعلامی بدون رعایت سایز بندی اصلا فایده ندارد.

چاپ افست :

اصلی ترین و مهم ترین نکاتی که باید در طراحی سفارشات چاپ افست در نظر بگیرید Mode رنگی فایل ارسالی شما می باشد. در چاپ افست باید تمامی فایل های ارسالی بصورت Mode رنگی CMYK و در رزلوشن 300 در سایز واقعی تنظیم بشود.این تنظیمات در نرم افزارهای فتوشاپ ، کورول و ایلیستریتور قابل تنظیم می باشد ولی با نرم افزارهای ماکروسافت قابل تنظیم نیست. برای دریافت اطلاعات تکمیل تر و بخصوص درباره Mode رنگی CMYK سعی کنید حتما مقاله راهنمای طراحی چاپ افست را مطالعه بفرمایید.

چاپ عکس در لابراتوار :

برای طراحی و ارسال فایل عکس چون با دستگاه های لابراتوار چاپ صورت می گیرد Mode رنگی فایل باید حتما بصورت RGB و در رزلوشن 200 تنظیم و ارسال بشود. برای چاپ عکس نیازی به ارسال فایل با رزلوشن بیشتر از 200 نیست و رزلوشن بیشتر توی کیفیت چاپ اصلا تاثیر ندارد.

چاپ سابلیمیشن :

برای ارسال فایل های خدمات چاپی سابلیمیشن که شامل تیشرت ، لیوان ، پرچم ، سویشرت و … می باشد باید نرم افزار طراحی خودتان را در حالت Mode رنگی RGB و رزلوشن 300 قرار بدهید. نکته بسیار مهمی که برای Mode رنگی RGB وجود دارد رنگ طوسی می باشد که در اکثر موارد رنگ طوسی در چاپ خود در نمیاید و این رنگ طوسی بعد از چاپ ممکن است به قهوه و یا سبز بزند و توصیه ما این است که از رنگ طوسی در فایل طراحی خود استفاده نکنید.

ساخت مهر ، بادکنک ، چسب :

در مورد فایل طراحی مهر ، بادکنک و چسب حتما فایل طراحی شما باید بصورت Vector ( برداری ) که با استفاده از نرم افزارهای کورل و ایلیستریتور امکان پیاده سازی وجود دارد باشد ولی با استفاده از نرم افزار فتوشاپ این امکان وجود ندارد. اگر با نرم افزار فتوشاپ قصد طراحی سفارشات چاپی مهر ، بادکنک و چسب را دارید دقت بکنید فایل شما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. بهتر است فایل بصورت تک رنگ و بخصوص تک رنگ مشکی طراحی طراحی بشود.

چاپ لارج فرمت ( بنر ، پوستردیواری) :

در سفارشات لارج فرمت ها که شامل بنر و پوستر دیواری می باشد Mode رنگی فایل ارسالی در بنر حتما باید بصورت CMYK ولی در پوستر دیواری بهتر است CMYK ولی ارسال فایل RGB هم اشکالی در فایل چاپی شما رخ نمی دهد. رزلوشن فایل ارسالی بنر ماکسیمم 72 و کمتر از 50 پیکسل نباشد ولی رزلوشن فایل ارسالی پوستر دیواری حداقل 72 و ماکسیمم 150 پیکسل باشد اگر در طراحی خود از نوشته های ریز استفاده کردید تا رزلوشن 200 پیکسل بر اینچ هم مشکلی ندارد.