آموزش عکاسی به یادماندنی

آموزش عکاسی به یادماندنی

سریع به تمام عکسهایی که در زندگی تان گرفته اید دوباره فکر کنید. قطعا شما نمی توانید همه آنها را به یاد داشته باشید؟ حتی شما نمی توانید بیشتر آنها را به خاطر بسپارید؟ پس کدامیک را به یاد دارید؟ احتمالا تعداد معدودی هستند که بلافاصله به ذهن شما خطور می کنند.داشتن یکسری عکس های زیبا و به یادماندنی و تکرار نشدنی که می تواند در یک مکان خاص ، عکس برداری با یک شخصیت برجسته و یکسری اتفاقات خاص دیگر که شاید به تعداد انگشتان دست باشد به یاد شما بیاید.

همه عکس ها به یاد ماندنی نمی باشد، در حقیقت  بیشتر عکس ها به یاد ماندنی نیستند. فقط ممکن است با به اشتراک گذاری توسط یکسری از سرویس های مبتنی بر عکس مانند اینستاگرام، تصاویر و سفرهای خودتان را به اشتراک بگذارید. فکر می کنید چندتا عکس می توانید از حافظه تان توصیف کنید؟ یک یا دو؟ یا اصلا هیچ!!!

به عنوان یک عکاس قصد دارید عکس هایتان به یاد ماندنی باشد؟ احتمالاً شما باید دلیل اصلی عکس گرفتن در وهله اول را بدانید. آیا به این دلیل است که می خواهید خاطرات خود را حفظ کنید ، یا به این دلیل که می خواهید هنری خلق کنید که شخص دیگری از آن یاد کند. بنابراین ایجاد تصاویری که مدت ها بعد در ذهن بیننده شما باقی بماند ، احتمالاً مهمترین چالش یک عکاس می باشد که با آن روبرو هستید. بیایید ببینیم چگونه … ما قصد داریم در مقاله روش داشتن عکس به یادماندنی یکسری آموزش عکاسی به یادماندنی برای شما بیان بکنیم. و امیدوار هستیم آموزش عکاسی به یادماندنی برای شما مفید و سودمند باشد.

چه چیزی باعث به یادماندنی عکس می شود

چند سال پیش ، MIT  یک مطالعه ای را به پایان رسانید که در آن این سری سؤالات را مطرح می کرد. محققان مجموعه ای را در حدود ۱۰،۰۰۰ تصویر جمع آوری کردند که در ژانرهای مختلف از مناظر گرفته تا عکسهای صاف و بی نظیر از مردم و تصاویر منظره و عکس از بنا و … در آن حضوری دارد. از آزمونی هایی که درباره این تحقیق همیشه سوال و خواسته می شود برای یکبار همه این عکس ها را ببینید.

و از آنها درباره آن تصاویری که مشاهده کردند پرسیده می شود و این افراد بیشتر تصاویر به یادگار مانده از مردم در ذهن هایشان به خاطرات مانده است و پس از آن عکس هایی از فضای داخلی و بیرونی ساختمان و عکس های از اشیاء استاتیک. و اگر عکاس از مناظر چشم نواز هستید این نوع عکس ها از نظر به یاد ماندنی در رتبه های آخر قرار دارند.

این بدان معنا نیست که اگر می خواهید عکس هایی به یاد ماندنی ایجاد کنید ، باید روی عکس های مردم تمرکز کنید ، اما سعی کنید از عکس های مناظر عاری از مردم تا جایی که برای شما مقدور می باشد استفاده نکنید به این معنی نمی باشد که اصلا عکس های منظره نگیرید ولی همچنین به یاد داشته باشید که این یک مطالعه تحقیقاتی علمی و آکادمیک بود که لزوماً شامل آن دسته از عکسهایی نبود که مطابق با استانداردهای باکیفیت باشند ، بنابراین نتایج فقط به جواب سوال بزرگتر اشاره نمی کنند.

چگونه عکس های خودمان را به یادماندنی بکنیم

چند عامل وجود دارد که تقریباً می تواند یک عکس به یاد ماندنی را تضمین کند ، و همه آنها به یک چیز ختم می شود:

 وجود احساسات

شاید مهمترین و بزرگ ترین عامل ماندگاری عکس ها وجود احساسات در عکس باشد. احتمالاً به همین دلیل است که عکس از یک منظره زیاد به یادماندنی نباشد. در حالی که مطمئنا مناظر می توانند احساس آرامش و هیجان را به ما منتقل بکند، غالباً آن احساسات خام و شدید را که یک عکس از یک شخص می تواند داشته باشد نخواهید داشت.ما قصد داریم به یکسری از عکس های به یادماندنی در ذهن برخی از افراد نگاهی بیندازیم و نکاتی که سبب به یادماندنی شدن آن شده است برای شما مطالبی را بیان بکنیم. عکس اول:  بالا بردن پرچم ایوو جیما عکس نمادین که الهام بخش یادبود جنگ دریایی ایالات متحده در ویرجینیا بود. این عکس به یاد ماندنی است زیرا یک لحظه احساسی را در جریان یکی از مهمترین نبردهای جنگ جهانی دوم به تصویر می کشد. تصویری از چندین مرد که در تلاش برای بالا پرچم را به ما الهام می کنند زیرا این نماد جنگ است. به یاد ماندنی است زیرا می توانیم به آن نگاه کنیم و تصور کنیم که آن سربازان باید در آن لحظه و در آن لحظات قبل و بعد از برافراشتن پرچم چه چیزی را تجربه کرده باشند. خلاصه اینکه ، یک تن از احساسات در آن تصویر وجود دارد ، که بخشی از این است که چرا اینقدر فراموش نشدنی است. آن عکس انقدر احساسات وطن دوستی و پیروزی و رسیدن به موفقیت با تمام مشکلات و سختی وجود دارد که بسیاری از این عوامل را به شما منتقل می کند. در جنگ ۸ ساله ایران هم پر از این عکس های توام با احساسات و وطن دوستی می باشد و در ذهن تمام مردم ایران این تصاویر غرور آویز موج می زند. ساخت پلی که سبب آزادی خرمشهر شد و یا عکسی که پس از آزادی خرمشهر که در پرچم ایران بالای مسجد خرمشهر نصب شده است شاید در ذهن همه ایرانیان نقش بسته است.

Memorable photography training1

عکس از دختر افغان به همان اندازه می تواند به یاد ماندنی می باشد ، هرچند احساسات کمتری در آن عکس می باشد. این تصویر (که برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ در جلد National Geographic ظاهر شد) هم زیباست و هم آزار و اذیت هایی را می توان در چهره دختر خواند ، که پر از ترس ، عصبانیت ، عدم اطمینان و شجاعت است ، همه افراد در ابتدا رنگ خیره کننده چشم دختر هر بیننده را به خود جلب می کند و فضا را برای رسیدن به تمام آن احساسات فراهم بکند و این نتیجه الهاماتی که از آن تصویر می توان گرفت.

Memorable photography training3

ناهار در بالا ی یک آسمان خراش شاید به خاطر احساسی که در بیننده بوجود می آورد به یاد ماندنی باشد – یک احساس عالی از مردانی که از یک وعده غذایی بعد از ظهر لذت می برند درحالیکه در معرض خطر هستند و هر لحظه ممکن است به کام مرگ بیفتند. تصویر باعث ایجاد احساس اضطراب در بیننده می شود و این به نوبه خود باعث می شود عکس به یادگاری بشود. چاپ عکس این مدل تصاویر و یا چاپ عکس روی شاسی قرار دادن این تصاویر به یادگار کردن و در ذهن افراد کمک می کند.

عکاسی از مردم

مردم مملو از درام و احساسات هستند ، از احساسات لطیف گرفته تا نه چندان ظریف. به تمام عکس های زیبا و جذاب خانوادگی که تا حالا گرفته اید فکر کنید و ببینید کدام یک از آنها را بهتر دوست دارید؟ قطعا شما عکس های بچه هایی که توی خیابان هستند برای شما به یادماندنی و جذاب نخواهد بود ولی در عوض عکس چهار ساله خودتان که بصورت تعجب و حیرت زده به آتش بازی داره نگاه می کنه برای شما جذاب تر می باشد و شما آن عکس را انتخاب میکنید.

ثبت احساسات در مردم بسیار ساده است اگر شما به یاد داشته باشید چند قانون وجود دارد: ثبت واقع و اتفاقی که خود به نوبه خودش با ارزش و به یادماندنی می باشد می تواند کمک زیادی به ثبت تاریخی و ثبت در ذهن مخاطبین شما بکند. برای مثال عکس از یک قفس پر از پرنده در مقایسه با عکس در حین آزادی یک پرنده چقدر می تواند به زیبا و به یادماندنی باشد.  در بیشتر مواقعی که تصاویر به یادماندنی می شود وجود افراد و یا اتفاقاتی که در آن تصویر می افتد سبب به یادماندنی عکس می کند .خیلی بیشتر از تصاویر که افراد آن را ثبت می کند در واقع هیچ کاری انجام نمی دهند. افرادی که مشغول فعالیت خاصی در آن تصویر هستند سبب می شود یک عکس به یاد ماندنی تر و چاپ عکس بهتری و زیبا تری داشته باشد. ما در مقاله در خصوص این که چگونه توی عکس قشنگ بیافتیم مطالبی در خصوص این مورد برای شما بیان کردیم. شما فقط عکس گرفتن از حالات و اتفاقات و احساسات افراد می توانید عکس خودتان را ماندگار بکنید.

عکس از بَنا

معماری کاری پیچیده و دشوار است. و عکس برداری از بنا ها و معماری های ساختمانی علاوه بر دشواری که دارد سبب ماندگاری آن عکس می شود این عکس های افراد اغلب فوراً و بی نظیر هستند. عکاسی از برخی از مکان ها و بنا ممکن است تا چند وقت قبل اصلا توجهی به آن مکان و بنا نشده باشد گاهی اوقات با ثبت عکس زیبا از آن بنا سبب زیبایی و توجه بیشتر افراد نسبت به آن مکان می شود.

گنجاندن یک شخص در کنار یک ساختار بزرگ می تواند به مقیاس بیننده شما کمک کند و یک شخص یا گروهی از افراد نیز می توانند به فراهم کردن این زمینه کمک کنند.

همچنین می توانید با انتخاب زوایای عجیب و یا تمرکز بر روی خط سبب به یادماندنی کردن معماری کمک کنید. هنگام انتخاب نقطه از یک بنا از خود بپرسید که چند عکس از این ساختمان یا عکسهای مشابه از این نقطه گرفته شده است. اگر فکر می کنید ممکن است زاویه منحصر به فرد باشد ، از آن استفاده کنید. منحصر به فرد بودن سبب به یاد ماندنی بودن عکس شما می شود. شما می توانید با چاپ عکس فوری و یا چاپ عکس ارزان قرار دادن چاپ شاسی می توانید به ماندگاری هرچه بیشتر عکس کمک بکنید.

عکس برداری برخی از مکان ها ممکن است در شب بسیار به یادماندنی تر و زیبا تر باشد و کافی است شما تا شب صبر و از یک سه پایه استفاده کنید و ممکن است ساختمانی که در روز دید خوبی ندارد و یا اینکه از روز آن ساختمان زیاد عکس گرفته شده است از فرصت شب برای ماندگاری عکس خود کمک بگیرید. عکس برداری از شب شاید به خاص بودن عکس شما کمک شایانی بکند

وجود نور مصنوعی و طبیعی در آن ساعات پس از غروب آفتاب می تواند حس درام و رازآلودی را به عکس شما بدهد که ممکن است تنها با تغییر زاویه دید از مکان نتوانید یک عکس به یادماندنی ایجاد بکنید.

Memorable photography training2

عکس برداری از طبیعت

شاید عکس برداری از طبیعت یکسری استعداد و توانمندی خاص خودش را می خواهد. ولی شما عکس برداری از یکسری از حیوانات و یا از یکسری از مکان ها سبب ماندگاری عکس شما نمی شود مثلا شما با عکاسی از یک آهویی که در یک دشت در حال خوردن چمن می باشد آن زیبا و به یادماندنی عکس را به شما نمی دهد ولی عکس برداری از آهویی که برروی دوپای خود در حال راه رفتن می باشد و یا شیری که در کنار یک ببر نشسته و … که در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد سبب ماندگاری و جذابیت هرچه بیشتر عکس شما می کند. عکس از حیوانات باید مانند عکس برداری از انسان ها باید کاری انجام بدهند که سبب زیبایی به آن تصویر بشود والا عکس برداری از یک حیوان شاید آن زیبایی که فکر می کنید نداشته باشد.

Memorable photography training4
Memorable photography training5

عکس برداری از هر اتفاق و یا از هر شی می تواند آموزش مخصوص به خودش را داشته باشد و ما سعی کردیم بخشی از این موارد را برای شما بیان بکنیم در مقاله آموزش عکاسی به یادماندنی و سعی کردیم روش داشتن عکس به یادماندنی را بطور کامل برای شما بیان بکنیم و همچنین شما می توانید با چاپ عکس روی شاسی ارزان و یا چاپ عکس با شاسی زیبا به این ماندگاری عکس کمک بیشتر بکنید. امیدوار هستیم مقاله آموزش عکاسی به یادماندنی برای شما مفید و سودمند باشد و شما بتوانید با خواندن آموزش عکاسی به یادماندنی نهایت لذت را ببرید و بتوانید یک عکس زیبا و به یادماندنی را چاپ و داشته باشید.