اصولی که باید در طراحی رعایت بکنیدReviewed by چاپ متین on Oct 17Rating: 4.5مزایای چاپ فاکتور
اصولی که باید در طراحی رعایت بکنید

اصولی که باید در طراحی رعایت بکنید

کار طراحی و انجام دادن خدمات گرافیکی یک کار بسیار بزرگ و فراتر از ذهن می باشد. کار طراح این است که از شنیده ها و دیده ها یک داستان و یک طراحی را در ذهن خود ایجاد و براساس آن یک طراحی زیبا و خلاقانه ایجاد بکند.

شما به عنوان یک طراح می توانید یک داستان و یک ایده را بصورت خلاقانه و با رنگ و قلم های متناسب یک طراح گرافیکی ایجاد بکنید. نرم افزار های بسیار زیادی برای طراحی وجود دارد که مهم ترین آن نرم افزار نرم افزارهای فتوشاپ و کورل می باشد که نرم افزار های فتوشاپ براساس پیکسل هستش و نرم افزار کورل براساس برداری و خطی می باشد.

هر طرحی یک قطعه هنری جدید و منحصر به فرد است که در دنیا متولد می شود. شما هم این فرصت را دارید که خلاق باشید و سبک خود را انتخاب کنید. اصولی که باید در طراحی رعایت بکنید و اصول اساسی در زمینه طراحی گرافیک که باید رعایت بکنند رو سعی میکنیم در مقاله اصولی که باید در طراحی رعایت بکنید را اصلی ترین نکات رو برای شما بیان بکنیم.

به همین دلیل تلاش کردیم با بسیاری از طراحان گرافیک حرفه ای صحبت کنیم و از آنها پرسیدیم که باید طراحان چه نکاتی در زمینه طراحی گرافیک رعایت بکنند و چه چیزی را با همکاران خود در میان می گذارند.

پس از جمع آوری نظرات مختلف و اصول طراحی گرافیک ، لیستی از مهم ترین  نکته طراحی گرافیکی ارائه کردیم که می توانید در پروژه های طراحی فعلی و آینده خود پیاده سازی کنید.

شما به راحتی می توانید با رعایت این چند نکته اساسی و اصلی در همه طراحی های خود و حتی در طراحی های خدمات چاپ افست مثل کارت ویزیت ، سربرگ ، تراکت ، بروشور و … و همچنین در طراحی های سایز های بزرگ مثل بنر ، پوستر دیواری و … و همچنین در طراحی و روتوش عکس های خانوادگی خود می توانید از این روش ها استفاده و این نکات را پیاده سازی بکنید.

نکته اول: استفاده از فونت های محدود

متدوال ترین نکته ای که باید در طراحی خود رعایت بکنید و یک نکته متدوال و فراگیر بین اکثر طراحان این است که از فونت های مختلف در طراحی های خود استفاده بکنید اما در این کار اصلا اغراق و افراط نباید صورت بگیرد.

شما همیشه می خواهید اطمینان حاصل کنید که فونت های شما به خوبی با هم نسبت دارند و سعی می کنید تعداد فونت هایی را که استفاده می کنید به سه یا کمتر محدود کنید. با فونت هایی که قبلاً در نرم افزاری مختلف که با آن آشنا شده اید می توانید در طراحی های خود استفاده بکنید.

نکته دوم: سایز فونت ها را تنظیم بکنید

شما باید با فونت هایی که در طراحی خود بکار گرفته بودید بازی و سایز و اندازه های آن را تغییر بدهید. ارتفاع ، سایز و فاصله های بین فونت را تغییر بدهید که به یک اندازه و سایز عیده آل برسد. این نکته را باید بیشتر در طراحی کارت ویزیت رعایت بکنید.

شما باید اطمینان کسب بکنید که اندازه و سایز و فاصله فونت ها متناسب با طراحی شما می باشد و سعی بکنید تقارن بین نوشته شما و طراحی به خوبی رعایت شده باشد.

نکته سوم: بزرگ نمایی بکنید

به دنبال این باشید که در طراحی خود برخی نکات و مطالبی که احساس می کنید نیازمند بزرگنمایی هستند در طراحی خود آن را بزرگ و بولد کنید زیرا این بزرگ نمایی و تغییر سایز ها در یک طراحی یک جلوه بسیار زیبا و اثربخشی را به طراحی شما می دهد و نکاتی که علاقه دارید بیشتر دیده بشود با بزرگ نمایی این اتفاق برای آن در طراحی شما بوجود می آید. رعایت این اصول بخصوص در چاپ تراکت بسیار کاربرد دارد.

نکته چهارم: از رنگ های متضاد استفاده بکنید

این یک واقعیت در طبیعت ما انسان ها وجود دارد و آن علاقه مندی به چیزهای غیرمعقول و در تضاد می باشد. به همین دلیل استفاده از رنگ های متضاد در طراحی بسیار ضرروی و چشم نواز می باشد این تضاد رنگی در طراحی های متنوع بخصوص در طراحی چاپ عکس بسیار کاربرد دارد.

Principles that you must follow in design2

نکته پنجم: از فضای سفید استفاده بکنید

به قول معروف بعضی وقت ها برای انتقال پیام و بیان یک نکته نیازی به بزرگ نمایی و استفاده از رنگ ها نیست. وقتی شما از فضاهای سفید استفاده میکنید از گم شدن و به هرج و مرج رفتن پیام های شما در انواع رنگ ها و تصاویر جلوگیری میکند. به این خاطر سعی کنید بعضی از پیام ها را در قسمت های سفید بیان بکنید.

نکته ششم: به متن های خود ساختار خوبی بدهید

در هر نرم افزاری که کار طراحی خودتان را انجام میدهید سعی کنید از ابزارهای تراز بندی در طراحی خود رعایت بکنید این نکته را بیشتر در چاپ پوستر و چاپ سربرگ نیز استفاده بکنید. در طراحی متن و نوشته ها را به حداقل برسانید.

نکته هفتم: از نمادها استفاده بکنید

در طراحی به دنبال استفاده از نماد ها و آیکون ها مثل آیکون شماره تماس ، تلگرام ، اینستاگرام و …  به نحوه احسن استفاده بکنید. استفاده از این نمادها به طراحی شما زیبایی دوچندانی می بخشد

نکته هشتم: از پالت رنگی استفاده بکنید

در طراحی سعی کنید از پالت های رنگی و از یک طیف رنگی های جیغ و شاد استفاده بکنید تا دید هر ببیننده ای را به طراحی شما جلب بکند و زیبایی دو چندانی به طراحی شما ببخشد.اگر این طیف رنگی شما از ترکیب چند رنگ یا از یک رنگ شروع و به یک رنگ دیگر خاتمه بیابد زیبایی طراح شما بیشتر می کند.

Principles that you must follow in design1

نکته نهم: نسبت را رعایت بکنید

در طراحی خود نسبت تصاویر را رعایت بکنید. رعایت این سلسله مراتب در طراحی حتما باید رعایت بشود و باید به ببیندگان این القائات را بدهد که نسبت های این تصویر شما به درست طراحی شده بنابراین باید مطمئن باشید که طراحی شما منطقی و متناسب صورت گرفته است. این نکته بیشتر برای طراحی بنر و چاپ پوستر دیواری بسیار کاربرد دارد.

نکته دهم: حالت طراحی خودتان را مشخص بکنید.

قبل از طراحی باید از خودتان بپرسید این طراحی را که قرار است طراحی بکنید باید در چه سبک و روحیه ای باشد. لحن و حال هوای طراحی باید در چه سبکی تنظیم و مرتب بشود. عناصر متن و تصاویری که قرار است در طراحی خود استفاده بکنید باید از چه طیف رنگی و در چه حال هوایی باشد. قرار است یک طراحی تیره و ترسناک و یا یک طراحی پیام رسان و آگاهی بخش و یا یک طراحی الهام بخش و روحیه بخش انجام بدهید. رعایت این اصل مستلزم توجه به یکسری نکات قبل از طراحی می باشد.

Principles that you must follow in design3

ما در این مقاله به بخشی از اصولی که باید در طراحی رعایت بکنید اشاره کردیم و امیدوار هستیم این مقاله اصولی که باید در طراحی رعایت بکنید برای شما مفید و پر فایده باشد و با رعایت آن یک طراحی زیبا و به یادماندنی خلق بکنید.