انواع کاغذ چاپ عکسReviewed by چاپ متین on Aug 23Rating: 4.0انواع کاغذ چاپ عکس

انواع کاغذ چاپ عکس

هر کس به دنبال دستیابی یک عکس با کیفیت و ماندگار و زیبا می باشد و لازمه این موارد رعایت یکسری اصول در عکاسی و چاپ انتخاب کاغذ و جوهر می باشد.

 هنر عکس برداری و همچنین استفاده از یک دوربین با کیفیت و حرفه ای عوامل خلق یک عکس با کیفیت و رعایت اولین اصل در ایجاد چاپ عکس با کیفیت می باشد. اصول عکس برداری یک هنری می باشد که علاوه بر استعداد نیازمند یکسری مهارت در این حرفه می باشد. که ما در این مقاله انواع کاغذ چاپ عکس قصد نداریم به طور تخصصی به آن بپردازیم.

پس اگر در نظر دارید با انواع کاغذ چاپ عکس و مدل های متنوع انواع کاغذ عکس برای نصب روی شاسی آشنا شوید در ادامه با ما همراه شوید…

انواع کاغذ چاپ عکس
چاپ عکس روی شاسی

اصل دوم در ایجاد یک عکس با کیفیت انتخاب یک لابراتوار و یک چاپخانه معتبر و با کیفیت می باشد هرچه که شما یک عکس با کیفیت را ایجاد بکنید ولی در اصل دوم که انتخاب یک چاپ با کیفیت توسط یک لابراتوار با کیفیت با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته و مجهز و مخصوص به چاپ عکس می باشد نکنید نمی توانید یک عکس با کیفیت را داشته باشید.

اصل سوم که کانون توجه و مقاله ما در خصوص انواع کاغذ چاپ عکس هست تنوع قصد داریم در این مقاله انواع کاغذ عکس ، تنوع و مزیت و معایب جنس های مختلف کاغذ عکاسی را برای شما بیان بکنیم. شما در اصل سوم باید بسته به نوع عکس و هدف شما از چاپ عکس و اینکه چه نکاتی برای شما با اهمیت می باشد باید کاغذ دلخواه خودتان را انتخاب بکنید.

در حوزه جنس کاغذ چاپ عکس و شاسی باید این نکته را به شما گوش زد بکنم که تنوع بسیار زیادی در این خصوص وجود دارد و ما سعی کردیم در این مقاله بصورت کاملا تخصصی و ساده مزیت ها و تفاوت ها را برای شما بیان بکنیم که براحتی بتوانید براساس عکس خود جنس کاغذ دلخوه خودتان را انتخاب بکنید.

کاغذهای مختلفی وجود دارد که هر کدام مزیت و معایب مخصوص به خودشان را دارند اساسی ترین و پرکاربرترین این نوع کاغذها شامل موارد زیر می باشد:

  • کاغذ عکس گلاسه براق
  • کاغذ عکس لاستر مات
  • کاغذ عکس سیلک
  • کاغذ متالیک

۱- کاغذ گلاسه براق (Glossy)

کاغذ عکس براق جز پر مصرف ترین انواع کاغذهای رایج عکاسی می باشد و اکثر مردم این نوع کاغذ را برای انتخاب چاپ عکس خود استفاده می کند. کاغذ عکس گلاسه براق براحتی قابل تشخیص می باشد(به سبب برق زدن کاغذ در معرض نور)

از این نوع کاغذ برای طراح های شاد و متنوع توصیه می شود. درخشش نور در این نوع کاغذ به راحتی به چشم می آید و همین سبب محبوبیت و جذب افراد به این کاغذ می باشد. از این نوع عکس برای کارهای عروسی در بعضی موارد دیگر استفاده می شود.

کاغذ گلاسه براق بشدت به اثر انگشت حساس می باشد و اگر اهل مراقبت از عکس های خود نیستید و یا اگر قرار است در آلبوم هایی بدون محافظ قرارش بدهید اصلا این نوع کاغذ را توصیه نمیکنیم. کاغذ گلاسه براق بیشتر برای افرادی که تمایل دارند انعکاس نور را در داخل آن مشاهده بکنند این نوع کاغذ برای آنها بسیار جذابیت دارد و حتی وقتی شما این نوع کاغذ را در معرض نور قرار میدهید براحتی می تونید فلزات براق را داخل این نوع کاغذ مشاهده بکنید.

براق بودن این نوع کاغذ سبب می شود عکس هایی که از کیفیت و مطلوبیت زیادی برخوردار نمی باشند با براقیت این نوع کاغذ ضعف ها موجود در عکس  را پوشش بدهد و به اصطلاح نویز گیر می کند.

کاغذ گلاسه براق البته دارای دسته بندی های مختلف براق و نیمه براق هم می باشد که معمولا از یک مدل در لابراتورها استفاده می شود.

کاغذ گلاسه براق برای نگهداری و ماندگاری بلند مدت توصیه نمی شود زیراکه بشدت حساس و آسیب پذیر می باشد. و این یک ضعف بزرگی برای این مدل کاغذ بشمار می رود ولی با این حال شرایط نگهداری شما بشدت در ماندگاری این نوع عکس ها تاثیر گذار می باشد.

۲- کاغذ عکس مات یا لاستر ( Lustre )

کاغذ عکس مات یا لاستر جز پرکاربردترین و پر مصرف ترین انواع کاغذهای عکاسی می باشد به همین دلیل از این نوع کاغذها بیشتر برای مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. دلایل بسیاری زیادی مبنی بر استفاده از کاغذ مات یا لاستر وجود دارد و بخشی این دلایل این است که اولا هیچ براقیتی ندارد و نکته دوم در برابر کثیفی و اثر انگشت بسیار مقاوم می باشد و همچنین هزینه این نوع کاغذها نسبت به سایر نوع های کاغذهای عکاسی مناسب تر و ارزان تر می باشد. کسانی که قصد دارند آرشیو عکس های خانوادگی با هزینه اندک و با ماندگاری بالا را ایجاد بکنند ما این مدل کاغذ را توصیه می کنیم.

کاغذ لاستر انعکاس نور در آنها اتفاق نمی افتد و بافت های ماسه ای دارند و کنتراست رنگی بسیار خوبی در این نوع کاغذها بوجود می آید و برای کارهای مشکی و تیره جلوه بسیار زیادی به آن بخشیده می شود. ماندگاری این نوع کاغذها به نسبت قیمت ها آنها بسیار بالا می باشد و در ایران بسیار کاربرد دارد.

به دلیل اینکه میزان فلزات براق در این نوع کاغذ پایین می باشد برای تصاویری که به دنبال چاپ و دیده شدن جزئیات باشید این نوع کاغذ توصیه نمی شود و همین علت سبب می شود عکس های بی کیفیتی که با این نوع کاغذ به چاپ می رسد ضعف های عکس در آن کمتر دیده بشود.

۳- کاغذ عکس سیلک (Silk)

نوع دیگر کاغذهای عکاسی کاغذ سیلک یا به اصطلاح کاغذ ابریشمی می باشد. این نوع کاغذ جز پرمصرف ترین و پرکاربردترین نوع کاغذهای عکاسی و بخصوص لابراتوارها می باشد. کنتراست و وضوح در این نوع کاغذ ها بشدت بالا و از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار می باشد و از این نوع کاغذ ها برای چاپ عکس های حرفه و ای و بخصوص از این نوع عکس ها برای چاپ شاسی توسط لابراتوارها مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع کاغذ برای عکاسان حرفه ای که قصد ندارند هزینه زیادی بکنند بسیار توصیه می شود.

کاغذ سیلک بین کاغذ گلاسه مات و براق می باشد و رنگ ها بکار رفته برروی کاغذ سیلک بسیار زنده و به اصطلاح شارپ می باشد. وقتی شما این کاغذ را لمس می کنید زبر بودن و بافت های درشت آن را احساس میکنید. مهمترین ویژه گی کاغذ سیلک این است که اثر انگشت برروی این کاغذ برجای نمی ماند. ماندگاری کاغذ سیلک بسیار بالا و مطلوب می باشد و توصیه ما در چاپ عکس و چاپ عکس فوری و ارزان این مدل کاغذها می باشد و از کیفیت چاپ بسیار بالایی برخوردار می باشد.

۴- کاغذ متالیک (Metallic)

کاغذ عکس متالیک جز گران قیمت ترین و به اصطلاح لوکس ترین نوع کاغذ عکاسی می باشد زیراکه فلزات براق بکار رفته در آن همچون نقره بسیار بالا می باشد و همین امر سبب می شود بشدت ظاهری براق و بسیار شفاف داشته باشد. کیفیت چاپ عکس در کاغذمتالیک بقدری بالا می باشد که می توانید ریزترین و با جزئیات ترین حتی یک نقطه در یک عکس را بخوبی مشاهده بکنید و از این جهت برای چاپ عکس روی شاسی بسیار نیز مناسب می باشد. وضوع و شفافیت و براقیت در این نوع کاغذ عکس سبب می شود احساس کنید تصویر شما سه بعدی می باشد. به این خاطر برای عکس های بشدت با کیفیت که توسط دوربین های با کیفیت گرفته شده است از این نوع کاغذ استفاده می شود. کاغذ متالیک از مقاومت بسیار بالایی در مقایسه با کاغذ گلاسه براق برخوردار است و با وجود فلزات براق زیادی که در این نوع کاغذ بکار رفته است از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار است و همین امر سبب قیمت بالای این نوع کاغذ می شود. در هنگام شستشو بیشتر توصیه می شود با آب شسته بشود.

ما در مقاله انواع کاغذ چاپ عکس سعی کردیم محاسن و معایب انواع کاغذ چاپ عکس را برای شما بیان بکنیم و امیدوار هستیم برای شما مفید بوده باشد و بتوانید یک جنس کاغذ متناسب با کار خودتان انتخاب کرده و در نهایت به چاپ برسانید.