اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت یا همان بیزینس کارت جلو دار و پرچم دار هر سازمانی برای معرفی خود به مخاطبین خود می باشد. انتخاب جنس کارت ویزیت متناسب با طراحی آن یک اصل مهم در چاپ کارت ویزیت می باشد.

توضیحات تکمیل بسیار زیادی در مورد اهمیت و وجود کارت زیبا و خاص برای هر سازمانی در مقالات متعددی از جمله “همه چیز درباره کارت ویزیت” “درباره کارت ویزیت” بیان کردیم و در این مقاله قصد نداریم در خصوص اهمیت کارت ویزیت برای شما مطالبی را بیان بکنیم.

ولی به طور کلی وجود کارت ویزیت برای هر سازمان و یا نهادی یک اصل کاربردی و ضرروی می باشد و انتخاب رنگ ها باید دقیقا همان رنگ سازمانی شما باشد و طراحی کارت ویزیت باید متناسب با خدماتی که شما ارائه می دهید طراحی و چاپ کرده باشد.

اصول طراحی کارت ویزیت یکسری نکات کلیدی و کاربردی دارد که رعایت این موارد ، بسیار آسان و راهبردی می باشد و به راحتی شما می توانید با رعایت این چند اصل یک طراحی کارت ویزیت زیبا و مفید داشته باشید.

قبل از اینکه به بیان اصول طراحی کارت ویزیت بپردازیم شما باید ابتدا نوع و سایز کارت ویزیت خود را انتخاب بکنید که اگر قرار است طراحی کارت ویزیت خودتان را شروع بکنید براساس نوع کارت ویزیت و سایز آن طراحی خودتان را شروع بکنید.

شما با هریک از نرم افزار های طراحی می توانید طراحی کارت ویزیت خودتان را شروع بکنید و هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد و همه این اصول طراحی کارت ویزیت در هریک از این نرم افزار ها قابل پیاده سایزی می باشد. کاربردی ترین و پرمصرف ترین این نرم افزار ها می توان به فتوشاپ ، ایلیستریتور ، کورل و حتی نرم افزار WORD اشاره کرد.

در چاپ متین مقالات متعددی در خصوص طراحی کارت ویزیت با نرم افزار های مختلف وجود دارد از جمله ” طراحی کارت ویزیت با فتوشاپطراحی کارت ویزیت با ایلوستریتورطراحی کارت ویزیت با ورد ” می باشد.

اصول طراحی کارت ویزیت

نکته اول: شما باید سایز کارت ویزیت خودتان را انتخاب بکنید و براساس آن طراحی کارت ویزیت خودتان را شروع بکنید.

معمولا عموم کارت ویزیت ها در دو سایز ۹ در ۶ و سایز ۸٫۵ در ۴٫۸ می باشد. البته یکسری کارت ویزیت های مربعی شکل و دایره ای و ابعاد خاص هم وجود دارد که عمومیتی مثل آن دو مورد ندارد. بعد از انتخاب سایز کارت ویزیت طراحی خودتان را بر این اساس شروع بکنید.

نکته دوم: اگر قصد داریم کارت ویزیت سایز ۸٫۵ در ۴٫۸ را طراحی بکنید باید به این نکته توجه بکنید که از هر طرف ۳ میلی متر نوشته ها و لوگو یا هرچیزی که برای شما اهمیت دارد توی برش نرود این فاصله را باید رعایت بکنید به این معنی نیست که  طراحی خودتان را ۳ میل متر داخل تر بیارید باید طراحی شما در این سایز ۸٫۵ در ۴٫۸ قرار بکیرید ولی نوشته و لوگوها سه میل متر داخل تر بیایند.

نکته سوم: در طراحی کاریت ویزیت در سایز ۹ در ۶ شما باید ۵ میلی متر از هر طرف رعایت بکنید و همه مواردی که در نکته دوم بیان شد برای سایز ۹ در ۶ هم صدق می کند با این تفاوت که شما باید از هر طرف ۵ میلی متر رعایت بکنید.

نکته چهارم: در طراحی کارت ویزیت اگر قصد دارید بصورت سیستم چاپی افست چاپ کارت ویزیت داشته باشید باید مد رنگی خودتان را بصورت CMYK قرار بدهید و اگر قصد دارید بصورت دیجیتال چاپ بکنید باید این کد رنگی خودتان را در حالت RGB قرار بدهید. ما در این مقاله بیشتر اصول طراحی کارت ویزیت خودمان براساس سیستم چاپی CMYK قرار دادیم.

نکته پنجم: در طراحی کارت ویزیت اگر قصد داریدفونت ها مشکی باشند باید براساس کد رنگی C=0 M=0 Y=0 K=100 تنظیم نمایید و برای زمینه های (بکگراند) مشکی کد رنگ زمینه ی خود را برروی C=100 M=100 Y=100 K=100 تنظیم نمایید.

نکته ششم: در طراحی کارت ویزیت برای اینکه کد رنگی شما به آن چیزی که قصد دارید چاپ بشود باید اصول کد رنگی خودتان را براساس کالیته رنگی آن دستگاهی که قرار است با آن چاپ بکنید تنظیم کنید. اگر از این شرایط برخوردار نیستید از یک مانیتور استاندارد برای تنظیم کد رنگی خود استفاده بکنید. یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و آن این است که سیستم ال سی دی کامپیوتر و یا موبایل براساس سیستم رنگی RGB و رنگ ها را کاملا بصورت اغراق آمیز نمایش می دهد و همین امر سبب گول زنک بودن شما در طراحی کارت ویزیت شما می شود.

نکته هفتم: در چاپ کارت ویزیت بخصوص در فرم های عمومی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ممکنه با طرحی که شما با کامپیوتر طراحی کردید اختلاف رنگ داشته باشد

نکته هشتم: در چاپ کارت ویزیت بافت دار  علاوه بر زیبایی و شکل خاصی که دارد به دلیل وجود بافت های ریزی رنگ خوری دارد و این رنگ خوری سبب می شود رنگ ها کم رنگ تر و بی روح تر شود و در هنگام سفارش این کارت باید به این نکته توجه بکنید که از رنگ های با ترام بالا و تیره در طراحی این نوع کارت ویزیت استفاده نکنید.

نکته نهم: در هنگام نوشتن از فونت های کوچکتر از pt۷ استفاده نکنید.

در نوشته های لاتین از فونت های کوچکتر از ۸pt استفاده نکنیـد هم چنین با در نـظر گرفتن زیـبایی طـرح خود حدالمقدور از فونـت های Bold استفاده کنید. به یـاد داشته باشید فونت لاتین تحریری در اثر جابجایی اجتناب نا پذیر زینک ها نا خوانا و تار دیـده میشود .

نکته دهم: یک نکته بسیار مهم بخصوص در چاپ کارت ویزیت در فرم های عمومی برش کارت ها دارای خطا بوده و از طرفین به یک اندازه برابر برش داده نمی شود. تا حد ممکن از طرح های قرینه استفاده نکنید. در غیر این صورت شامل گارانتی نیز نمی گردند.

نکته یازدهم: از آنجایی که کلیه فرم های برجسته این مجموعه با تیغ دایکات دورگرد می شود اگر لبه هایی که تیغ میخورد برجستگی وجود داشته باشد یووی در آن قسمت پوسته می شود ( این مسئله در یووی های تمپلات محسوس تر است)

این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که حتی المقدور از نوشته ها و اشکال یا خطوط ریز در برجستگی های کار استفاده نکنید. فایل یووی کار می بایست تمام مشکی و بدون ترام باشد . ضمنا از شکل های بی کیفیت در فایل یووی استفاده نکنید.

نکته دوازدهم: در طراحی کارت ویزیت حتی المقدور سعی کنید با هر نرم افزاری که طراحی میکنید از اون نرم افزار خروجی JPEG یا PDF بگیرید. زیرا ارسال فایل لایه باز برای چاپخانه ممکن است در نرم افزار های چاپخانه جابجایی فونت و طرح صورت بگیرید.

نکته سیزدهم: کلیشه طلاکوب با چاپ ، ۱ الی ۲ میلیمتر خطای روی هم خوری دارد. در هنگام طراحی به این موضوع توجه کنید و از طرح هایی که بایستی فایل های چاپی با فایل طلا روی هم خوری داشته باشند ، استفاده نکنید.

از فونت ها و خطوط نازک برای طلاکوب استفاده نفرمایید زیرا احتمال بریده بریده شدن دارد

قسمت هایی از کارت ویزیت را که می خواهید طلاکوب شود را نباید در فایل چاپی قرار دهید و باید محل آن را خالی بگذارید و در فایل دوم به صورت مشکی فایل طلاکوب را ارسال نمایید

ما سعی کردیم در این مقاله اکثر اصول طراحی کارت ویزیت که برای چاپ کارت ویزیت فوری و یا چاپ کارت ویزیت ارزان خود به آن نیاز دارید برای شما بیان بکنیم و امیدوار هستیم این مقاله برای شما سودمند باشد و به راحتی به بتوانید یک چاپ کارت ویزیت زیبا و قشنگی را برای سازمان خود طراحی بکنید که هم بیانگر عملکر سازمان و یا نهاد شما باشد و هم به راحتی مخاطبین شما متوجه عملکرد سازمان شما بشوند.