تفاوت کاغذ تحریر با گلاسهReviewed by چاپ متین on Mar 21Rating: 4.5مزایای چاپ فاکتور
مقایسه کاغذ گلاسه با تحریر

تفاوت کاغذ تحریر با گلاسه

وقتی صحبت از چاپ می شود، استفاده از کاغذ تحریر و گلاسه همیشه به عنوان یک معزل بزرگ در سفارش چاپی می شود. شما باید بسته به اهداف خود از این چاپ باید سعی کنید بهترین محصول را انتخاب و سفارش بدهید. ما در این مقاله تفاوت کاغذ تحریر با گلاسه تمام آن چیزهایی که شما باید در خصوص چاپ بدانید برای شما شرح خواهیم داد و سعی خواهیم کرد بطور کامل این مقاله تفاوت کاغذ تحریر با گلاسه را به پایان برسانیم و شما با خواندن این مقاله به درک بسیار خوبی از مزیت ها و معایب هر یک از این کاغذها برسید.

شاید بتوان گفت امروزه بیش از 2500 نوع کاغذ با ویژگی های متفاوت وجود دارد. انواع کاغذها را را می توان در ۴ دسته جای داد که می توان به کاغذهای گرافیکی، کاغذهای صنعتی، کاغذ های بسته بندی و کاغذهای بهداشتی اشاره کرد.

ما همیشه باید قبل از چاپ نوع و جنس کاغذ چاپی خودمان را انتخاب و سپس سفارش چاپ بدهیم. بین این دو کاغذ تحریر و گلاسه هم شباهت و هم تفاوت های بسیار زیادی بین آنها وجود دارد که شما باید قبل از انجام هم ثبت سفارش چاپی تفاوت های بین آنها را متوجه بشوید.

با پیشرفت تکنولوژی و همچنین به وجود آمدن شیوه های جدید ساخت کاغذ، شکل های مختلفی از کاغذها تولید می شود که ویژگی های مربوط به خود را دارد. در این بین کاغذهای تحریر و گلاسه جزو پر مصرف ترین نوع کاغذها هستند. به همین دلیل دانستن تفاوت کاغذ گلاسه و تحریر بسیار مهم است. هریک از این کاغذها هم دارای یکسری زیر مجموعه های مخصوص به خودش را دارد که گرماژ هریک از آنها متفاوت از هم می باشند. که استفاده هریک از آنها مصارف مخصوص به خودش را خواهد داشت.

برای شناخت و درک تفاوت بین این دو کاغذ مشهور و پر استفاده تحریر و گلاسه باید اول به شناخت کلی نسبت به هریک از آنها برسیم و سپس آنها را باهم مقایسه بکنیم.

به چه نوع کاغذی تحریر گفته می شود؟

کاغذ تحریر رایج‌ترین و مرسوم‌ترین نوع کاغذ است که برای مصارف گوناگونی استفاده می‌شود. این کاغذ که در انگلیسی به آن Printing and writing paper می‌گویند، از روزنامه و مجله گرفته تا چاپ کتاب و چاپ تراکت ، چاپ سربرگ ، چاپ پاکت نامه و … استفاده می‌شود.

به طور معمول، کاغذ تحریر در انواع مختلف سفید و مایل به سفید، با بافت های مختلف از صاف تا برجسته ساخته می شوند. کاغذهای تحریر از خمیر چوب سفید شده با درجه بالا برای ورق های سولفیت یا الیاف پنبه درجه بالا برای ورق های پنبه ای ساخته شده اند. ورق های بازیافتی شامل خمیر فیبر با کیفیت بالا، خمیر چوب سفید شده یا الیاف پنبه است.

Printing and writing

کاغذ تحریر بر خلاف کاغذ گلاسه، دارای سطح بافت‌دار و چند قسمتی است، که باعث می‌شود حین نگارش یا چاپ، جوهر به راحتی جذب بافت‌ کاغذ شود و کیفیت چاپ و ماندگاری آن افزایش پیدا کند. ویژه گی های سطحی این مدل کاغذ باعث استفاده آن با خودکار و یا پرینتر می شود که در سایز های مختلف تولید و مورد استفاده قرار میگیرد.

کاغذهای تحریر در چندین وزن، 60 گرمی تا  140 گرمی و حتی اخیر با وزن بیشتر تولید و موجود می شود. کاغذهای تحریر عموماً برای سربرگ ها پاکت نامه ها و حتی به شکل تبلیغاتی در تیراژ بالا مانند چاپ تراکت ارزان مورد استفاده قرار میگیرد، اما می توانند برای آگهی های تبلیغاتی، گزارش ها یا هر پروژه دیگری که در آن کاغذ سبک وزن مناسب است نیز استفاده شود.

موارد مصرفی کاغذ تحریر

کاغذ تحریر پر مصرف‌ترین نوع کاغذ در بازار است. از کاغذ تحریر برای چاپ انواع کتاب، سررسید، کاغذ یادداشت، چاپ سرنسخه ، کاتالوگ، اوراق اداری، پاکت نامه ، سربرگ ها و … استفاده می‌شود. همچنین از کاغذ تحریر الوان یا رنگی برای چاپ بروشور فوری‌ و فاکتور مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژه گی های کاغذ تحریر

کاغذ تحریر ویژه کی های بسیار زیادی دارد و شاید به جرات می توان گفت پرمصرف ترین کاغذ حال حاضر دنیا کاغذ تحریر می باشد به دلیل گستردگی مزایای آن می باشد.

نوشتن و خواندن مناسب آن: کاغذ تحریر رنگ سفیدی دارد که برای خوانایی بالا کاغذ و چاپ باکیفیت مناسب است. قدرت جذب بالای جوهر از دیگر ویژگی‌های کاغذهای تحریر است. سطح صاف این کاغذ باعث حرکت روان خودکار و مداد بر روی آن می‌شود و لذت نوشتن را به همراه دارد. و همچنین برای استفاده از پرینتر این مدل کاغذ بهترین پیشنهاد ما برای شما می باشد.

مقاومت بالا :. کاغذ تحریر به علت استفاده از مواد شیمیایی در خمیر اولیه‌اش، مقاومت بسیار بالایی دارد و فشار زیادی را می‌تواند تحمل ‌کند در نتیجه مقاومت بسیار بالایی این مدل کاغذ دارد.

طول عمر بالا : یکی دیگر از ویژگی‌های کاغذهای تحریر ماندگاری و طول عمر بالای آن است. این ویژگی، کاغذ تحریر را به یک گزینه مناسب برای نگهداری انواع اسناد و بایگانی‌ اطلاعاتی که نیاز به ماندگاری بالا دارند، تبدیل کرده است.

تفاوت کاغذ تحریر با گلاسه

به چه مدلی کاغذی گلاسه گفته می شود؟

کاغذ گلاسه ( پوشش دار) همانطور که از نام آن پیداست، با یک لایه ای از مواد خاص همراه است. که با هدف افزایش کیفیت کاغذ، درخشندگی، براقیت و جلوگیری از سایش آن استفاده می شود. از آنجایی که جوهر به جای خیساندن آن، روی کاغذ می‌نشیند، تصاویر واضح هستند و جلوه ای براق و حرفه ای به مجلات و نشریات مشابه می بخشد. علاوه بر این، این روکش صاف جذب جوهر را کاهش (رنگها در این نوع چاپ وضوح بیشتری خواهند داشت) و به دلیل جذب کم، به جوهر کمتری برای چاپ نیاز دارد، این نیز باعث افزایش دوام کاغذ و مطالب چاپ شده بر روی آن می شود، بنابراین هزینه تولید را در این صنعت کاهش می دهد. گلاسه در برابر کثیفی و رطوبت نیز مقاوم است. پوشش روی بسیاری از کاغذهای روکش شده به این معنی است که نمی توانید با خودکار روی آن بنویسید، بنابراین برای فرم هایی که باید پر شوند آن را انتخاب نمی کنند و به جای آن از نوع بدون روکش استفاده می شود. کاغذ معمولی یا بدون روکش اصلا پوششی ندارد، صاف و براق نیست و با وجود اینکه مانند یک اسفنج عمل می کند و جوهر بسیاری را به خود جذب می کند، کاربرد بیشتری نسبت به گلاسه دارد. گلاسه روکش شده معمولاً سنگین‌تر از کاغذهای بدون روکش هستند، بنابراین محصولات تولید شده از کاغذ گلاسه وزن بیشتری نسبت به دیگر تولیدات دارند.

glossy paper

موارد مصرفی کاغذ گلاسه

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین کاربرد کاغذ گلاسه، چاپ تصاویر و چاپ عکس ‌های باکیفیت و رنگی است. هرچه تعداد رنگ‌ها و جزییات تصویر بیشتر باشد، به کاغذ گلاسه با گرماژ بالاتری احتیاج است. برای چاپ روی کاغذ گلاسه می‌توان هم از چاپ دیجیتال و هم چاپ افست استفاده کرد. مزیت اصلی‌ چاپ دیجیتال سرعت بالای آن است، اما اگر به دنبال کیفیت می‌گردید، بهتر است به سراغ چاپ افست بروید. به دلیل شفافیت و روشنایی و مقاومت بسیار بالایی که این کاغذها دارند برای استفاده در چاپ ساک دستی با کیفیت ، چاپ تراکت های رنگی و تبلیغاتی ، چاپ بروشور ها ، چاپ تگ لباس و … زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.

بطور کلی کاغذ گلاسه مانند کاغذ تحریر هم در گرماژ مختلف از ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۸، ۱۳۵، ۱۴۸، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰ و ۳۵۰ تولید و عرضه می‌شود. شما براساس نیاز و کارایی که از هر محصول دارید می توانید از بین این گرماژ یکی را انتخاب بکنید.

تفاوت کاغذ گلاسه با تحریر چیست

با بیان مطالب گذشته و توضیح در خصوص هریک از این کاغذها در حال حاضر به راحتی می توانیم تفاوت کاغذ تحریر با گلاسه را برای شما بیان بکنیم. کاغذ تحریر رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع کاغذ در دنیا است که برای چاپ کتاب، سررسید ، بروشور و مجله از آن استفاده می‌شود. ویژگی اصلی این کاغذ قیمت پایین و قابلیت جذب بالای جوهر است که بهترین گزینه برای چاپ کتاب و محصولات تیراژ بالا است.

اما کاغذ گلاسه برای چاپ عکس، خصوصا تصاویری با رنگ‌های براق و درخشان گزینه مناسبی نیست. برای مثال: کیفیت، چاپ و رنگ تصاویر در ساک دستی، کارت ویزیت و … اهمیت زیادی دارد، بهتر است از کاغذ تحریر استفاده کرد.

The difference between glossy paper and writing

شاید رایج ترین تفاوتی که بتوان برای کاغذ گلاسه و تحریر اشاره کرد این است که کاغذ تحریر را نمیتوان با هیچ ماده ای پوشش و روی آن روکش کشید اما گاغذ گلاسه را می توان با لمینت و سلفون بر روی آن پوشش ایجاد کرد.

بطور کلی و با یک بیان ساده اگر بخواین تفاوت بین کاغذ تحریر و گلاسه را بیان بکنیم کاغذ تحریر کاغذ زبرتر سفید تر و خشک تری در مقایسه با کاغذ گلاسه ای که سطح صاف تر و سیقلی تری که آن هم به دلیل ترکیب نشاسته و پلاستیک برروی آن باعث شفاف تر و با کیفیت تر چاپ شدن تصاویر به نسبت تحریر شده است.

امیدوار هستیم از مطالعه این مقاله تفاوت کاغذ تحریر با گلاسه نهایت استفاد را برده باشید و تا پایان این مقاله تفاوت کاغذ تحریر با گلاسه ما را همراهی کرده باشید و تفاوت های بین این دو کاغذ پر مصرف رسیده باشید. ما در چاپ متین قصد داریم تفاوت بین کاغذی های مختلف دیگری مانند کرافت ، کاغذ صدفی ، کاغذ ایندربورد و … نیز برای شما در آینده بیان بکنیم.