راهنمای طراحی چاپ افستReviewed by مدیریت on Jan 7Rating:

راهنمای طراحی چاپ افست

همانگونه که میدانید همواره یکی از مقرون به صرفه ترین چاپ های موجود چاپ افست در شیت عمومی است. برای تعریف خلاصه ای از شیت عمومی باید عرض کنیم که کار و طرح شما در کنار ده ها طرح دیگر در یک شیت چیده می شوند و چاپ می شوند، از این روست که تلرانس اختلاف 15 درصدی در شیت عمومی اجتناب ناپذیر است. هر چند راهکار هایی وجود دارد که این اختلاف به حداقل برسد که در این مقاله سعی بر آن شده که اطلاعات جامعی در جهت طراحی و رنگ بندی کارها برای شما آماده گردد.

حتما توصیه می گردد که با دقت این مطالب را مطالعه و در طراحی ها و در فایل های ارسالی خود اعمال نمایید تا بهترین نتیجه چاپی را دریافت نمایید.

راهنمای مود های رنگی CMYK ،RGB

مدل رنگی RGB

در این مود رنگی از ترکیب سه رنگ BLUE ,RED ,GREEN ( سبز ، قرمز ، آبی ) میلیون ها رنگ تولید می شود. ترکیبات این مود بر اساس نور می باشد که همانطور مشخص است کاربردی در چاپ افست که از ترکیب رنگ ها استفاده میشود ندارد.( تصویر شماره 1)

استفاده از مود RGB در چاپ افست هیچ توجیه یا تضمین چاپی ندارد. لذا هنگام طراحی به این امر توجه کنید.

مود رنگی RGB

 

مود رنگی CMYK

این مود رنگی که مورد استفاده در افست می باشد. از حاصل 4 رنگ اصلی چاپ یعنی cyan, magneta, yellow, black میلیون ها رنگ تولید می شود.

مود رنگی CMYK

تفاوت نور و رنگ :

همانطور که در تصویر 1 و 2 می بینید از ترکیب مود CMYK به صورت تمپلات رنگ مشکی به دست می آید و از ترکیب نورهای RGB به صورت تمپلات رنگ سفید به دست می آید از این مسئله می توان فهمید که قاعده مود CMYK و RGB از بنیان با یکدیگر تفاوت دارند.

تذکر: عکس ها به صورت اورجینال RGB هستند. برای تبدیل عکس های RGB به CMYK از فتوشاپ استفاده کنید سپس در صورت لزوم در نرم افزار برداری طرح خود را تکمیل کنید.این تبدیل در فتوشاپ با خطای کمتری مواجه خواهد شد.

نکته: به یاد داشته باشید اساسا سیستم نمایش مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق CMYK را ندارد.

راهنمای رنگ مشکی

رنگ نوشته های مشکی:

در صورتی که در فایل خود از نوشته های مشکی استفاده می کنید رنگ این نوشته ها باید مشکی تک رنگ (black:100) باشد. لازم به ذکر است هرچه مشکی تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با مشکی 4 رنگ قابل قیاس نیست اما خطا در نوشته های مشکی 4 رنگ اجتناب ناپذیر است.

راهنما نوشته مشکی

تبصره: این مسئله در مورد محصولات جنیوس برعکس می باشد. به شکلی که برای تمام محصولات جنیوس حتما بایستی از نوشته های 4 رنگ ( چهار 100 cmyk ) در طراحی خود استفاده کنید.

زمینه مشکی تک رنگ

اگر زمینه طراحی خود را مشکی تک رنگ ( black 100) انتخاب کنید نتیجه چاپی آن خاکستری خواهد شد. حتی المقدور در زمینه های تمپلات از این رنگ اسفاده نکنید ، غیر از اینکه سفارش شما مشکی پر رنگ نخواهد شد نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.

مشکی تک صد

زمینه مشکی 4 رنگ

اگر می خواهید زمینه مشکی پر رنگ ( اصطلاحا مشکی پر کلاغی ) داشته باشید از مشکی 4 رنگ استفاده کنید.

 

مشکی چهار صد

رنگ سفید، روی مشکی 4 رنگ

اگر روی زمینه های مشکی 4 رنگ از نوشته یا اشکال سفید استفاده می کنید بایستی از 0.5 point دور خط ( در فتوشاپ stroke :2 Px ) مشکی تک رنگ ( black 100) استفاده کنید. فراموش نکنید سفید رنگ چاپی نمی باشد و مکان هایی که در چاپ سفید دیده می شود مکان هایی هستند که هیچ رنگی چاپ نشده است. (البته این مسئله در چاپ افست یووی متفاوت است)

نوشته سفید زمینه مشکی

رنگ خاکستری

اگر رنگ زمینه خاکستری مورد انتخاب شماست به هیچ وجه از رنگ خاکستری 4 رنگ استفاده نکنید. این نوع رنگ با تونالیته فوق العاده ای مواجه خواهد شد.

 

زمینه خاکستری

مشکی 4 رنگ PVC

اگر می خواهید زمینه مشکی پر رنگ (اصطلاحا مشکی پر کلاغی ) در کارت ویزیت پی وی سی داشته باشید ترکیب رنگی زیر را استفاده کنید.

 

مشکی 4 رنگ PVC

تغییر رنگ در فرم های عمومی

از آنجایی که سفارشات در فرم های عمومی از جهت رنگ قابل تفکیک نیستند هر فرم عمومی دارای میانگین رنگی خاص می باشد. رنگ ها بر اساس رنگ قابل فرم چاپی تنظیم می شود از این رو کارهایی که در این فرم چاپ می شوند. 15% به مانیتور استاندارد مواجه خواهد شد.(تصویر شماره 2)

تغییر رنگ در فرم عمومی

تذکر: به یاد داشته باشید در چاپ افست ( عمومی و اختصاصی تفاوتی ندارد ) حتی اگر فایل را در مدل CMYK طراحی کرده باشید، بازهم رنگ چاپی کار شما با آنچه در مانیتور می بینید متفاوت خواهد بود چون اساسا سیستم نمایش مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق CMYK را ندارد .

به علت تغییر مواد اولیه ( کاغذ، مرکب، روکش ها ،و… ) و همچنین تفاوت میانگین رنگی در فرم های عمومی که حتی با اختلاف یک فرم چاپ می شوند ، ممکن است اختلاف رنگی چاپ جدید شما با چاپ قبلی 30% باشد.

اگر نمونه رنگی در دست دارید و بر اساس آن طراحی کردید صرف نظر از خطای چشم طراح و تبحر در اجرا کردن رنگ، خطای رنگ شما در فرم های عمومی 30% خواهد بود. (تصویر شماره 3)

 

راهنمای فونت نوشته

از فونت های کوچکتر از 7pt استفاده نکنید. (تصویر شماره یک)

راهنما فونت نوشته

برای انتخاب رنگ فونت از رنگ های کمتری استفاده کنید . مخصوصاً فونت 8pt پایین تر از فقط در یک رنگ استفاده کنید خطای زینک در نوشته های ریز اجتناب نا پذیر است . لازم به ذکر است هر چند مشکی تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با مشکی 4 رنگ قابل قیاس نیست اما خطا در نوشته های مشکی 4 رنگ اجتناب نا پذیر است. (تصویر شماره 2) به یاد داشته باشید نتیجه استفاده از فونت های 4 رنگ در فرم های کتان و کلیه فرم هایی که روکش ندارد پشت زدگی خواهد بود . در صورتی که در فایل خود از نوشته های مشکی استفاده می کنید رنگ این نوشته ها باید مشکی تک رنگ(Black:100) باشد.

فونت نوشته

در نوشته های لاتین از فونت های کوچکتر از 8pt استفاده نکنیـد هم چنین با در نـظر گرفتن زیـبایی طـرح خود حدالمقدور از فونـت های Bold استفاده کنید. به یـاد داشته باشید فونت لاتین تحریری در اثر جابجایی اجتناب نا پذیر زینک ها نا خوانا و تار دیـده میشود . (تصویر شماره3 )

چاپ و برش قرینه

در کلیه فرم های چاپی افست و بخصوص در شیت های عمومی برش کارت ها دارای خطا بوده و از طرفین به یک اندازه برابر برش نمی خورند. تا حد ممکن از طرح های قرینه استفاده نکنید. در غیر این صورت شامل گارانتی نیز نمی گردند.

راهنمای برجستگی

از آنجایی که کلیه فرم های برجسته این مجموعه با تیغ دایکات دورگرد می شود اگر لبه هایی که تیغ میخورد برجستگی وجود داشته باشد یووی در آن قسمت پوسته می شود ( این مسئله در یووی های تمپلات محسوس تر است) (تصویر شماره 1)

راهنمای برجستگی

توجه کنید : اگر فایل یووی (برجستگی ) کار نسبت به فایل چاپی روی هم خوردگی ندارد، باید توسط طراح تصحیح و بررسی شود.

خطای طراحی برجستگی

فونت ها یا اشکال ریز در برجستگی زیبایی ندارد و ممکن است نتیجه کار مطلوب نشود .

حتی المقدور از نوشته ها و اشکال یا خطوط ریز در برجستگی های کار استفاده نکنید. فایل یووی کار می بایست تمام مشکی و بدون ترام باشد . ضمنا از شکل های بی کیفیت در فایل یووی استفاده نکنید.

برجستگی یووی